top of page

תעשיית הזנות – המיתוסים והעובדות

"זנות היא בחירה", "אפשר לעזוב מתי שבא לך", "זו דרך להרוויח מלא כסף" – תפיסות שגויות ומיתוסים רבים מנסים להצדיק את קיומה של תעשיית הזנות ואף לעשות לה רומנטיזציה מסוימת. בפועל, המציאות  הרבה יותר מורכבת ולרוב היא מחפה על ניצול, אלימות, התמכרות וסבל גדול.


*אילוסטרציה, למצולמת אין קשר לכתבה. קרדיט צילום: Jenny Marvin | Unsplash

"זנות היא בחירה"

כשאנו מדברים על בחירה אנו נוטים לשכוח שלרבים מאיתנו אין בחירה אמיתית: מי שחושבת שזנות היא הדרך היחידה להביא אוכל לילדיה אינה עומדת בפני בחירה אמיתית אם אין בפניה אפשרויות אחרות להתפרנס, נערות צעירות שמחפשות קשר וחום אנושי ומתגלגלות לקשרים נצלנים - האם עומדת בפניהן בחירה אמיתית? כשאנו מדברים על בחירה אנחנו חייבים לזכור שלא תמיד יש לבני אדם אפשרויות בחירה - אם מכיוון שילדים וצעירים מוסללים לדרך מסוימת ואם מכיוון שתנאי המציאות הקשים לא מאפשרים תמיד מגוון אפשרויות תעסוקה וקידום.  חשוב לזכור שמחקרים בארץ ובעולם מעידים כי גיל הכניסה לזנות האו לרוב צעיר מאוד (13-14) וכי רוב הנשים בתעשיית הזנות מדווחות על פגיעות בילדותן (לרוב פגיעות מיניות) או הזנחה הורית.פעמים רבות  השידול לזנות נעשה פעמים רבות על ידי אנשים קרובים – "האחר המשמעותי", שמנצל צורך כלשהו: להשתייך, לחיות חיים טובים יותר, לקנות נעליים חדשות או להיות מגניבה ו"זורמת". כשאנו מבינים את המורכבות האנושית, קשה לראות בבחירה בזנות כבחירה חופשית באמת. 

"זנות היא דרך להתפרנס ואין פרנסה שלא מכבדת את בעליה"

כולנו שמענו את המיתוסים על "סטודנטיות נערות ליווי", ש"מפרנסות" את עצמן בזכות הזנות וממשיכות לקריירה משגשגת בתום הלימודים. אבל המציאות הרבה פחות זוהרת.

אנו פוגשות את שורדי ושורדות מעגל הזנות במסלול ההכשרה שלנו בעמותה אחרי שכבר השתקמו ויצאו מהזנות, או שחלקן עדיין בזנות פעילה. אף אחת מהן לא עשירה, ההפך הוא הנכון. לרוב הן מתמודדות עם כאוס כלכלי: חובות, הלוואות שאינן מצליחות לפרוע, לעיתים גם הסתבכויות משפטיות שונות כמו דירה שהוחתמו עליה כבעלים שלה על ידי הסרסורים שלהם וכדומה.

כך בסקר שנעשה בישראל בעבר דיווחו 71% מהנשים בזנות כי הן נשארות בזנות בגלל קשיים כלכליים וחובות.

לרוב א.נשים יגיעו למעגל הזנות בשל מצוקה כלכלית אך למרבה הצער, בדרך כלל הם יצאו ממנו במצב כלכלי גרוע יותר ובמצב נפשי חמור בהרבה.


"אז מה הבעיה לעזוב את מעגל הזנות ולמצוא עבודה בשוק התעסוקה?"

זה לא כל כך פשוט. קודם כל כי לרוב הבעיות שהביאו את הא.נשים לזנות לא נעלמות פתאום. להפך. אליהן התווספו בזנות קשיים נוספים: פוסט טראומה כתוצאה מאלימות בזנות (כ-90% מהנשים הנמצאות במעגל הזנות מדווחות על אלימות ותקיפה מינית מצד לקוחות. נשים רבות חוות אלימות גם מצד הסרסורים ומנהלי בתי הבושת), כמו כן יש קשר הדוק בין מעגל הזנות למעגל ההתמכרות: לפעמים הזנות היא הפתרון כדי למצוא דרך להגיע אל הסם ולפעמים זה להפך: כדי להיות מסוגלות ומסוגלים לעסוק בזנות, שורדי ושורדות הזנות מתחילים לצרוך אלכוהול וסמים, כדי להקל על המציאות הנצלנית והאלימה, כך שאל קושי היציאה מהזנות מתלווה גם קושי היציאה מסמים.כמו כן יש לזכור שזנות אינה עבודה רגילה. יש בה קודים אחרים, צורת התנהגות אחרת לגמרי, שעות ותנאים שונים. זה עולם מקביל לעולם העבודה הנורמטיבי שהחוקים בו אחרים לגמרי, המעבר בין צורת ההתנהגות המקובלת בג'ונגל של הזנות לבין הסטנדרט, הכישורים והיכולות המקובלים בעולם העבודה הרגיל - הוא קשה ודורש שיקום והסתגלות.מחקרי שדה שנעשו גילו כי 80% מהנשים הבגירות בזנות בעלות השכלה של פחות מ-12 שנות לימוד. וכי לפחות 85% מנשים בזנות סובלות מפוסט טראומה, 50% מהן מאובחנות עם פוסט טראומה מורכבת, 40% מאובחנות עם קשיים נפשיים נוספים. 30% מהנשים בזנות המטופלות על ידי הרווחה בישראל ניסו להתאבד. אישה או גבר בעלי השכלה פחותה וקשיים נפשיים עומדים בפני חסמים אדירים בבואם להיכנס לשוק העבודה. כמו שאמרנו בהתחלה: זה לא כזה פשוט. 


זה לא רק נשים

זו דווקא קביעה נכונה. אמנם יש יותר נשים בזנות מאשר גברים, אך ניתן למצוא בזנות גם גברים,  טרנסג'נדרים וטרנסג'נדריות, ולמרבה הזוועה גם קטינים וקטינות. הסקר האחרון שנעשה בישראל בשנת 2016 העריך כי ישנם 14,000 א.נשים בזנות בישראל, מתוכם 3,000 קטינים וקטינות.


עוד קצת על זנות בישראל בגוף ראשון

"שורדות": פודקאסט של "לא עומדות מנגד"

"יומנה של קלי" – יומן האינסטגרם של שורדת זנות


21 views0 comments
bottom of page